Звіт про стратегічну екологічну оцінку Програми соціально-економічного та культурного розвитку Новоукраїнської міської територіальної громади на 2023 рік
Звіт про стратегічну екологічну оцінку
Програми соціально-економічного та культурного розвитку Новоукраїнської міської територіальної громади
на 2023 рік
Новоукраїнка - 2022
Зміст
(згідно Закону України “Про стратегічну екологічну оцінку”)
Зміст………………………………………………………………………..………………………………………...2
Список скорочень………………………………………………………………………………..…………………...3
ВСТУП ………………………………………………….…………………………………………………………....4
1. Зміст та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування …………………………………………………………………………………………………….....4
2. Характеристика поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення, та прогнозні зміни цього стану, якщо документ державного планування не буде затверджено (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень) ……………………………….…………….…...7
3. Характеристика стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану його здоров’я на територіях, які ймовірно зазнають впливу (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень) ……………………………………………………………………………………………………..19
4. Екологічні проблеми, у тому числі ризики впливу на здоров’я населення, які стосуються документа державного планування, зокрема щодо територій з природоохоронним статусом (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень)……………………….…………………21
5. Зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані із запобіганням негативному впливу на здоров’я населення, встановлені на міжнародному, державному та інших рівнях, що стосуються документа державного планування, а також шляхи врахування таких зобов’язань під час підготовки документа державного планування………………………………………………………….............................23
6. Опис наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, у тому числі вторинних, кумулятивних, синергічних, коротко-, середньо- та довгострокових (1, 3-5 та 10-15 років відповідно, а за необхідності – 50 - 100 років), постійних і тимчасових, позитивних і негативних наслідків………………………….........25
7. Заходи, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування………………………………………………………….…….26
8. Обґрунтування вибору виправданих альтернатив, що розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка, у тому числі будь-які ускладнення (недостатність інформації та технічних засобів під час здійснення такої оцінки)……………………………………………………………………….27
9. Заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення…………………………………………………………...27
10. Опис ймовірних транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення (за наявності)………………………………………………………………....……………………………………...30
11. Резюме нетехнічного характеру інформації, передбаченої пунктами 1-10 цієї частини, розраховане на широку аудиторію …………………………………..……………….……………………………………..…. 30
Список скорочень:
СЕО – стратегічна екологічна оцінка
ДДП – документ державного планування
ДПТ – детальний план території
ДСТУ - державні стандарти України
РСЕМ - регіональна схема екологічної мережі
ООН- Організація об’єднаних націй;
ОДА – Обласна державна адміністрація;
РДА – районна державна адміністрація;
ВСТУП
Метою стратегічної екологічної оцінки є сприяння сталому розвитку шляхом забезпечення охорони довкілля, безпеки життєдіяльності населення та охорони його здоров'я, інтегрування екологічних вимог під час розроблення та затвердження документів державного планування.
Звіт про стратегічну екологічну оцінку проєкту державного планування виконується згідно з вимогами Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку". Даний закон був розроблений на виконання пункту 239 плану заходів з імплементації Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, спрямований на імплементацію Директиви 2001/49/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 27 червня 2001 року про оцінку наслідків окремих планів та програм для довкілля.
Закон був розроблений з метою врегулювання відносин у сфері оцінки наслідків для довкілля, у тому числі для здоров'я населення, виконання документів державного планування. Проведення стратегічної екологічної оцінки (далі СЕО) застосовується, як системний процес для всебічного оцінювання на етапі планування проєкту державного планування, що передбачає розгляд можливих альтернатив, заходів з пом'якшення негативних наслідків.
Стратегічна екологічна оцінка стратегій, планів і програм дає можливість безпосередньо в процесі розробки документів державного планування у взаємодії із всіма зацікавленими сторонами та командою розробників визначити альтернативні сценарії, які забезпечать економічну ефективність та соціальну стабільність, не створюючи негативного впливу на довкілля. Стратегічна екологічна оцінка (СЕО) – це новий інструмент інтеграції екологічної політики в галузеві та регіональні політики, який базується на простому принципі: легше запобігти негативним для довкілля наслідкам діяльності на стадії планування, ніж виявляти та виправляти їх на стадії впровадження стратегічної ініціативи.
Важливою складовою є всебічний аналіз можливого впливу планованої діяльності на довкілля та використання результатів цього аналізу для запобігання або пом’якшення екологічних наслідків в процесі стратегічного планування в координації із громадськістю, місцевими мешканцями. Метою СЕО є забезпечення високого рівня охорони довкілля та стану здоров'я населення при підготовці планів і програм для забезпечення сталого розвитку. В Україні створені передумови для імплементації процесу СЕО, пов’язані з розвитком стратегічного планування та національної практики застосування екологічної оцінки.
- Зміст та основні цілі документа державного планування, його зв’язок
з іншими документами державного планування
Програма соціально-економічного та культурного розвитку Новоукраїнської міської територіальної громади на 2023 рік підлягає стратегічній екологічній оцінці.
Програма соціально-економічного та культурного розвитку Новоукраїнської міської територіальної громади на 2023 рік розробляється на підставі Законів України "Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України", "Про добровільне об`єднання громад", постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2003 року № 621 "Про розроблення прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку та складання проекту державного бюджету" (зі змінами та доповненнями). Також при підготовці Програми враховано рекомендації Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 7/31 - 2414 від 10.03.2016 року.
Проект Програми розроблений із урахуванням:
положень Державної стратегії регіонального розвитку на 2021- 2027 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2020 року № 695;
положень Національної економічної стратегії на період до 2030 року,
затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03 березня 2021 року № 179;
положень Стратегії людського розвитку, затвердженої Указом Президента України від 02 червня 2021 року № 225/2021;
Національної доповіді "Цілі сталого розвитку: Україна", підготовленої та адаптованої для України у вересні 2017 року, та Глобальних цілей сталого розвитку до 2030 року, схвалених 25 вересня 2015 року державами-членами Організації Об'єднаних Націй;
Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2022-2024 роки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 травня 2021 року № 586;
Основними засадами (стратегією) державної екологічної політики України на період до 2030 року, затвердженої Законом України від 28.02.2019 року № 2697-VIII;
Національним планом дій з охорони навколишнього природного середовища на період до 2025 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України 21.04.2021 № 443-р;
Планом заходів щодо виконання Концепції реалізації державної політики у сфері зміни клімату на період до 2030 року, затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.12.2017 № 932-р;
Національним планом дій щодо боротьби з деградацією земель та опустелюванням, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30.03.2016 № 271-р.
Програма соціально-економічного та культурного розвитку Новоукраїнської міської територіальної громади на 2023 рік – це програмний документ, що розробляється з урахуванням напрямів та цілей, визначених у Стратегії розвитку Новоукраїнської міської територіальної громади.
Новоукраїнська громада – перлина українських степів, колиска древньої скіфської цивілізації, географічний центр держави, житниця центральної України зі славними хліборобськими традиціями та ефективними технологіями зерно-переробки, центр раціонального видобутку червоного граніту, край відтворення природних джерел енергії, енергетично незалежна самодостатня громада з конкурентним підприємницьким середовищем, центр зеленого туризму; екологічно чисте зелене місце, культурно-освітній спортивний центр, джерело дитячої мрії та творчості.
Виконання Програми соціально-економічного та культурного розвитку Новоукраїнської міської територіальної громади забезпечить сталий розвиток реального сектору економіки та розвиток соціальної сфери громади, підвищить матеріальний і культурний рівень життя населення незалежно від етнічного походження, віросповідання, політичних переконань, статі, віку.
Щоб досягнути визначеної місії було визначено три напрями розвитку громади в стратегії розвитку Новоукраїнської міської об'єднаної територіальної громади:
А. Економічний розвиток громади;
В. Розвиток інфраструктури громади;
С. Свідома активна громада.
У кожному з напрямів визначено Стратегічні та Оперативні цілі.
Напрям А. Економічний розвиток громади |
Напрям В. Розвиток інфраструктури громади |
Напрям С. Створення свідомої та активної громади з високою якістю життя |
Стратегічна ціль А.1. Створення сприятливих умов для залучення стратегічних інвесторів з новими конкурентоспро-можними технологіями |
Стратегічна ціль В.1. Розвиток дорожньої інфраструктури
|
Стратегічна ціль С.1. Ефективна комунікація громади з владою для виховання свідомості населення |
Стратегічна ціль А.2. Розвиток підприємництва |
Стратегічна ціль В.2. Удосконалення системи водопостачання та водовідведення |
Стратегічна ціль С.2. Покращення екологічного середовища та рівня безпеки громади |
|
Стратегічна ціль В.3. Зменшення енергетичної залежності |
Стратегічна ціль С.3. Система сучасної освіти та розвиток дошкільної освіти з інклюзивним навчанням |
|
Стратегічна ціль В.4. Система санітарної очистки та благоустрій населених пунктів громади. |
Стратегічна ціль С.4. Охорона здоров’я та пропаганда здорового способу життя. |
Оперативні цілі відповідно до напрямків:
Напрям А. Економічний розвиток громади
Стратегічна ціль А.1. Створення сприятливих умов для залучення стратегічних інвесторів з новими конкурентоспроможними технологіями |
Стратегічна ціль А.2. Розвиток підприємництва.
|
Оперативна ціль А.1.1. Формування привабливого інвестиційного клімату. |
Оперативна ціль А.2.1. Дослідження потреб мешканців з врахуванням їх віку та статі. |
Оперативна ціль А.1.2.Створення інвестиційних продуктів для розвитку промисловості. |
Оперативна ціль А.2.2. Навчання та консультування зі створення бізнесу. |
|
Оперативна ціль А.2.3. Розвиток зеленого туризму. |
|
Оперативна ціль А.2.4. Маркетинг громади, формування бренду громади. |
Напрям В. Розвиток інфраструктури громади
Стратегічна ціль В.1. Розвиток дорожньої інфраструктури
|
Стратегічна ціль В.2. Удосконалення системи водопостачання та водовідведення |
Стратегічна ціль В.3. Зменшення енергетичної залежності
|
Стратегічна ціль В.4. Система санітарної очистки та благоустрій населених пунктів. |
Оперативна ціль В.1.1. Капітальний ремонт доріг та мостів. Обладнання тротуарів та вело доріжок з урахуванням норм доступного середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших мало мобільних груп населення |
Оперативна ціль В.2.1. Реконструкція мереж водопостачання та водовідведення; Реконструкція очисних споруд. |
Оперативна ціль В.3.1. Сприяння будівництву сонячних та гідро електростанцій. |
Оперативна ціль В.4.1. Оптимізація стану полігонів ТПВ
|
Оперативна ціль В.1.2. Ремонт та відновлення гребель.
|
Оперативна ціль В.2.2. Будівництво нових та очистка існуючих свердловин водопостачання;
|
Оперативна ціль В.3.2. Здешевлення вугілля для населення та комунальних закладів шляхом прямих поставок. |
Оперативна ціль В.4.2. Оптимізація системи збирання та вивезення ТПВ.
|
|
Оперативна ціль В.2.3 Очистка русел малих рік та громадських криниць.
|
Оперативна ціль В.3.3. Реконструкція мережі зовнішнього освітлення вулиць з використанням сучасних енергозберігаючих технологій. |
Оперативна ціль В.4.3. Запровадження системи роздільного збирання ТПВ.
|
|
|
Оперативна ціль В.3.4. Сприяти розвитку електрозаправок для автомобілів. |
Оперативна ціль В.4.4. Благоустрій території громади.
|
|
|
|
Оперативна ціль В.4.5. Відновлення лісосмуг і зелених насаджень. |
Напрям С. Створення свідомої та активної громади з високою якістю життя
Стратегічна ціль С.1. Ефективна комунікація громади з владою для виховання свідомості населення |
Стратегічна ціль С.2. Покращення екологічного середовища та рівня безпеки громади |
Стратегічна ціль С.3. Система сучасної освіти та розвиток дошкільної освіти з інклюзивним навчанням |
Стратегічна ціль С.4. Охорона здоров’я та пропаганда здорового способу життя. |
Оперативна ціль С.1.1. Забезпечення постійних та ефективних каналів зв’язку з громадою.
|
Оперативна ціль С.2.1. Створення системи екологічного виховання.
|
Оперативна ціль С.3.1. Створення опорних шкіл високого рівня надання педагогічних послуг та забезпечення якісної дошкільної освіти враховуючи потреби хлопчиків і дівчаток з особливими освітніми потребами |
Оперативна ціль С.4.1. Створення постійно діючої школи майбутніх батьків
|
Оперативна ціль С.1.2. Створення умов для навчання громадян різних вікових категорій та реалізації їх ініціатив. |
Оперативна ціль С.2.2. Громадські структури підтримки порядку.
|
Оперативна ціль С.3.2. Створення стаціонарного дитячого табору відпочинку для дітей та молодих дівчат і хлопців на території громади. |
Оперативна ціль С.4.2. Створення умов для залучення молодих спеціалістів з урахуванням їх віку та статі. |
Оперативна ціль С.1.3. Календар громадських заходів.
|
|
Оперативна ціль С.3.3. Створення центрів відпочинку для дітей та молодих дівчат і хлопців з урахуванням принципу архітектурної та територіальної доступності |
Оперативна ціль С.4.3. Створення комфортного будинку для людей похилого віку, з якісним медичним обслуговуванням. |
Оперативна ціль С.1.4. Створити систему впровадження проектів за рахунок зовнішніх джерел. |
|
Оперативна ціль С.3.4. Розвиток сімейних форм виховання на території громади.
|
Оперативна ціль С.4.4. Створення спортивно-профілактичного центру з урахуванням архітектурної доступності.
|
Оперативна ціль С.1.5. Благоустрій громадського простору через «бюджет участі». |
|
|
Оперативна ціль С.4.5. Покращення надання якості медичних послуг в громаді |
Державна стратегія регіонального розвитку на 2021-2027 роки має такі стратегічні цілі:
Ціль І. Формування згуртованої держави в соціальному, гуманітарному, економічному, екологічному, безпековому та просторовому вимірах.
Ціль ІІ. Підвищення рівня конкурентоспроможності регіонів.
Ціль ІІІ. Розбудова ефективного багаторівневого врядування.
Стратегія розвитку Кіровоградської області на 2021-2027 роки має наступні стратегічні цілі:
Стратегічна ціль 1. "Конкурентоспроможна інноваційно-спрямована економіка, яка розвивається на засадах смарт-спеціалізації"
Стратегічна ціль 2. "Розвиток людського капіталу та підвищення якості життя населення"
Стратегічна ціль 3. "Сталий розвиток усіх територій"
Стратегічна ціль 4. "Збереження екосистем та поліпшення екологічної інфраструктури".
Сратегічні цілі Стратегії розвитку Новоукраїнської міської територіальної громади, а відповідно і Програми соціально-економічного та культурного розвитку Новоукраїнської міської територіальної громади на 2023 рік узгоджуються з стратегічними цілями Стратегії розвитку Кіровоградської обласі на 2021- 2027 роки та частково узгоджуються із Стратегічними цілями Державна стратегія регіонального розвитку на 2021-2027, із Цілями сталого розвитку України на період до 2030 року (проголошені резолюцією Генеральної Асамблеї Організації Об’єднаних Націй від 25 вересня 2015 року № 70/1 та адаптовані з урахуванням специфіки розвитку України, викладені у Національній доповіді "Цілі сталого розвитку: Україна") і відповідними завданнями щодо їх досягнення, у частині охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки життєдіяльності людини.
2. Характеристика поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення, та прогнозні зміни цього стану, якщо документ державного планування не буде затверджено (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень)
Новоукраїнська міська територіальна громада знаходиться в центральній частині Новоукраїнського району на півдні Кіровоградської області (Центральна Україна). Центр громади – Новоукраїнка має статус міста з 1832 року, розташоване на берегах річки Чорного Ташлику та її приток Грузької й Помічної. Межує з територіями Помічнянської, Рівнянської, Піщанобрідської, Добровеличківської, Глодоської, Злинської громад Новоукраїнського району. Новоукраїнка – вузол автошляхів, які сполучають громаду з найближчими та віддаленими територіями України, побережжям Чорного моря, Придніпров’ям, історико-культурними туристичними та торгово-економічними центрами. Відстань до Причорноморських портів близько 200 км. До західних кордонів – 250- 300 км, до м. Київ – 300 км. Через Новоукраїнку проходить залізниця Одеса-Харків, поряд знаходиться станція Адабаш (7 км від Новоукраїнки) залізниці Київ-Миколаїв. За 16 км від Новоукраїнки – залізничний вузол станція Помічна. Відстань від м. Новоукраїнка до обласного центру – 70 км. Новоукраїнка має вигідне географічне розташування, чому сприяє близькість до проходження коридору дороги М13.
Економіку громади складають рільництво, тваринництво, харчова промисловість та виробництво будівельних матеріалів. Території колишнього цукрового заводу частково використовуються під розміщенням об’єктів енергетики - сонячними електростанціями. Основним напрямком господарського комплексу слід вважати сільгоспвиробництво, адже спектр підприємств цієї галузі широко представлений на території громади. Значну роль в економіці громади відіграють сільськогосподарські підприємства: СТОВ "Степ-Агро", ТОВ "Зерновик", СТОВ "Росія", ТОВ "Нива-Н", ТОВ "Новоукраїнське", ТОВ "Воронівське", ПАФ "Зірка", ф/г "Землероб", СТОВ "Новий час". Підприємства займаються вирощуванням зернових, технічних та овочевих культур. Виробництвом тваринницької продукції займаються ТОВ "Зерновик", СТОВ "Росія", ТОВ "Нива-Н", ПАФ "Зірка".
Виробничий потенціал Новоукраїнської міської територіальної громади складається з 8 промислових підприємств. Підприємства видобувної галузі: ТОВ "Єврощебінь", ТОВ "Горіховський кар’єр", ПП "Новоукраїнський гранітний кар’єр", ТОВ "Бантишівський щебінь", ПАТ "Капустянський граніт". Підприємства переробної галузі – це філія ПАТ "Державна продовольчо-зернова корпорація України" Новоукраїнський комбінат хлібопродуктів", СТОВ "Степ-Агро" та ТОВ "Гліцин продакшин".
В інфраструктурі громади значну роль відіграють численні заклади торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування населення. До послуг жителів стадіон, парк, ігрові майданчики.
Екологічна ситуація.
На стан екологічної ситуації у громааді значний вплив мають такі галузі, як добувна промисловість, КП "Новоукраїнське ЖКП", КП "Водокомунгосп", транспорт, а також стан поводження із твердими побутовими відходами, рівень екологічної культури населення тощо.
Використання природних ресурсів і пов’язане з ним відповідне навантаження на навколишнє природне середовище - це та сфера людської діяльності, яка визначає широке коло соціальних, економічних та екологічних проблем.
Наявність кар’єрів на території громади спричинює техногенного навантаження на навколишнє природнє середовище та загострення екологічних проблем. А утворення та накопичення відходів I-III класів небезпеки створюють ризики для здоров'я людей і навколишнього середовища.
Клімат.
Клімат помірно-континентальний північних степів з недостатнім зволоженням влітку, з нестійкою зимою. Середні температури січня становлять 5,5°С, липня: +20,5°С. Середня кількість опадів за рік – 500 мм і більше. Переважна кількість опадів припадає на теплу пору року.
В цілому природні умови території громади сприятливі для життя і господарської діяльності населення, громада має значний рекреаційний потенціал, який при вкладанні коштів в розвиток інфраструктури та покращення екології може бути використаний для розвитку туризму.
Клімат у м.Новоукраїнка влітку тепло та місцями хмарно, а взимку дні довгі, морозні, снігові, вітряні та хмарні. Протягом року температура зазвичай коливається від -8 до 27 °C і рідко буває нижче -18 °C або вище 33 °C.
Клімат в м.Новоукраїнка