Розпорядження про затвердження звіту за результатами оцінки потреб внутрішньо переміщених осіб на території Новоукраїнської міської територіальної громади

  • 59

 

Фото без опису

Розпорядження

17 грудня 2024 року                                                                                           № 231

 

Про затвердження звіту за результатами оцінки потреб

внутрішньо переміщених осіб на території

Новоукраїнської міської територіальної громади

 

Відповідно до статей 26, 34 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 13 вересня 2024 року № 288 "Про затвердження методичних рекомендацій щодо проведення оцінювання потреб внутрішньо переміщених осіб на місцевому рівні громади" та з метою виявлення та аналізу потреб внутрішньо переміщених осіб, які проживають на території громади, оцінки ефективності та достатності наявної допомоги для внутрішньо переміщених осіб у громаді проведено оцінку потреб внутрішньо переміщених осіб на території громади, "Положення про координаційну групу з визначення потреб внутрішньо переміщених осіб на території Новоукраїнської міської територіальної громади" затвердженого розпорядженням  міського голови від
21 жовтня 2024 року № 190 та протоколу № 1 засідання координаційної групи з визначення потреб внутрішньо переміщених осіб на території Новоукраїнської міської територіальної громади від 28 жовтня 2024 року з метою організації та проведення роботи з визначення потреб внутрішньо переміщених осіб зареєстрованих в громаді:

             

  1. Затвердити звіт за результатами оцінки потреб внутрішньо переміщених осіб на території Новоукраїнської міської територіальної громади (додається).
  2. Контроль за виконанням даного розпорядження покласти на заступника міського Людмилу БІЛОКОЗ.

 

 

 

Міський голова                                                                      Олександр КОРІННИЙ

 

 

ЗАТВЕРДЖЕНО

Розпорядження Новоукраїнського міського голови

17 грудня 2024 року № 231

 

ЗВІТ

за результатами оцінки потреб внутрішньо переміщених осіб на території

Новоукраїнської міської територіальної громади

 

Відповідно до наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 13 вересня 2024 року № 288 "Про затвердження методичних рекомендацій щодо проведення оцінювання потреб внутрішньо переміщених осіб на місцевому рівні громади" та з метою виявлення та аналізу потреб внутрішньо переміщених осіб, які проживають на території громади, оцінки ефективності та достатності наявної допомоги для внутрішньо переміщених осіб у громаді проведено оцінку потреб внутрішньо переміщених осіб на території громади, розпорядженням голови від 21.10.2024 року № 190 утворено координаційну групу з визначення потреб внутрішньо переміщених осіб на території Новоукраїнської міської територіальної громади, та затверджено її персональний склад.

Для удосконалення процесу визначення потреб внутрішньо переміщених осіб протягом листопада 2024 року проведено опитування шляхом анкетування мешканців громади. Основною метою оцінки є:

1) визначення ефективності та достатності наявної допомоги для внутрішньо переміщених осіб у громаді;

2) вчасність реагування на внутрішнє переміщення та зміну потреб, зокрема вразливих категорій з числа внутрішньо переміщених осіб;

3) виявлення ключових бар’єрів на шляху отримання допомоги та прогалин в задоволенні потреб внутрішньо переміщених осіб.  

Інформація, представлена у даному звіті, може бути корисною для керівництва громади, посадових осіб місцевого самоврядування, депутатів уповноважених приймати рішення щодо соціальної політики, організацій, як надають благодійні допомоги.

При формуванні показників потреб ВПО враховані дані, надані КУ "Центр соціальних послуг Новоукраїнської міської ради", КЗ "Новоукраїнський міський центр соціальних служб", КЗ "Новоукраїнський міський центр тимчасового проживання/перебування внутрішньо переміщених осіб", КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги" Новоукраїнської міської ради", відділом освіти Новоукраїнської міської ради, культури та туризму, службою у справах дітей виконавчого комітету Новоукраїнської міської ради, управлінням соціального захисту та охорони здоров’я Новоукраїнської міської ради, старостинськими округами Захарівським, Мар'янопільським, Фурманівським, та Воронівським. Для проведення оцінки використані такі джерела інформації: статистична інформація; відповіді на запити; місцева програма; документи виконавчих органів селищної ради, надавачів соціальних послуг, відповіді на анкети.

Для визначення потреб внутрішньо переміщених осіб проведений аналіз документів та анкетування населення.

  

НАСЕЛЕННЯ ГРОМАДИ

Населений пункт-адміністративний центр територіальної громади: м. Новоукраїнка.

Кількість населених пунктів, що входять до складу територіальної громади: 16

Площа населених пунктів територіальної громади: 448,4 км2.

Кількість домогосподарств (дворів): 8032

 

Кількість населення загальна та в розрізі чоловіки/жінки

 

Старостинський округ/

Населений пункт

Населення всього

Чоловіки

Жінки

1. м. Новоукраїнка

16086

7299

8787

2. с. Звірівка

475

222

253

3. с. Новоолександрівка

430

199

231

4. с. Яблунівка

140

53

87

5. с. Мар’янопіль

178

83

95

6. с. Кам’яний міст

325

165

160

7. с. Сотницька Балка

70

32

38

8. с. Єгорівка

118

55

63

9. с. Воронівка

260

135

125

10. с. Арепівка

38

16

22

11. с. Улянівка

100

42

58

12. с. Схід

0

0

0

13. с. Захарівка

610

302

308

14. с. Далеке

110

55

55

15. с. Фурманівка

475

232

243

16. с. Щасливка

14

3

11

Разом

19429

8893

10536

 

Перелік надавачів соціальних послуг в громаді (назва, адреса, контакти)

 

№ з/п

Назва надавачів соціальних послуг

Які саме послуги

Номер телефона

Електронна адреса

Фізична адреса розміщення

Наявність архітектурної доступності (пандус, широкі двері, підйомник, тощо)

1

Управління соціального захисту та охорони здоров’я Новоукраїнської міської ради

Забезпечення в межах визначених законодавством прав жителів територіальної громади в сфері праці, соціального та цивільного захисту, охорони здоров’я, надання якісних соціальних та медичних послуг

0982604307

upcz_oz@nu-rada.gov.ua

м. Новоукраїнка, вул. Покровська, 72

Так (пандус, широкі двері)

2

Центр надання адміністративних послуг Новоукраїнської міської територіальної громади

Надання адміністративних послуг

0675202049

nu-cnap@nu-rada.gov.ua

м. Новоукраїнка, вул. Соборна, 55

Так (пандус, широкі двері)

3

КУ "Центр надання соціальних послуг Новоукраїнської міської ради"

Надання соціальної допомоги без забезпечення проживання для осіб похилого віку та інвалідів

0675201033

ter-centr@nu-rada.gov.ua

м. Новоукраїнка,

вул. Покровська, 72

Так (пандус, широкі двері)

4

КЗ "Новоукраїнський міський центр соціальних служб"

Надання іншої соціальної допомоги без забезпечення проживання, н. в. і. у.

0689947969

csssdm@nu-rada.gov.ua

м. Новоукраїнка, вул. Покровська, 72

Так (пандус, широкі двері)

5

Інклюзивно-ресурсний центр

Допоміжна діяльність у сфері освіти, інші види освіти, н.в.і.у.

0689976070

mirc@nu-rada.gov.ua

м. Новоукраїнка, вул. Василя Чернеги, 7-А

Так (пандус, широкі двері, підйомник)

 

Відділ з питань призначення та перерахунків пенсій № 14 управління застосування пенсійного законодавства головного управління Пенсійного фонду України в Кіровоградській області

Реалізація державної політики з питань пенсійного забезпечення, загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та загальнообов’язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу

(05251) 2-19-37

-

м. Новоукраїнка, вул. Соборна, 66/17

Так (пандус, широкі двері)

 

Управління соціального захисту населення Новоукраїнської районної державної адміністрації

Забезпечення реалізації державної політики з питань соціального захисту населення, дітей, внутрішньо переміщених осіб, підтримки сімей, у тому числі сімей з дітьми, багатодітних, молодих сімей, запобігання домашньому насильству, забезпечення рівності прав чоловіків та жінок, протидії торгівлі людьми, виконання програм і заходів у цій сфері;

призначення та виплата соціальної допомоги, адресної грошової допомоги, компенсацій та інших соціальних виплат, установлених законодавством

(05251) 2-24-47

inbox2@nu.kr-admin.gov.ua

м. Новоукраїнка, вул. Покровська, 60

Так (пандус, широкі двері)

 

Новоукраїнська районна філія Кіровоградського обласного центру зайнятості

професійна підготовка або перепідготовка, підвищення кваліфікації у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, на підприємствах, в установах, організаціях;

профорієнтація;

індивідуальне планування працевлаштування;

пошук підходящої роботи та сприяння у працевлаштуванні,

послуги для роботодавців;

консультаційні послуги, пов’язані з працевлаштуванням.

(05251) 2-17-48

-

м. Новоукраїнка, вул. Соборна, 32А

Так (пандус, широкі двері)

 

ІНФОРМАЦІЯ ПРО ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ

ОСІБ ПРОЖИВАЮЧИХ В ГРОМАДІ ТА СЕРВІСИ ПІДТРИМКИ

Через повномасштабну війну в Україні багато людей були вимушені залишити свої домівки та змінити місце проживання. Внутрішньо переміщені особи (далі – ВПО) з’явилися в багатьох громадах нашої держави. Очікувано, що велика частина з них залишиться там назавжди. Питання інтеграції ВПО в громади, де вони проживають, набуло важливого значення та матиме вплив на розвиток територій у середньо та довгостроковій перспективі.

Новоукраїнська громада стала однією з громад Кіровоградщини, яка з перших днів повномасштабного вторгнення приймає людей, які вимушено покинули свої домівки. Громада мала вже досвід прийняття великої кількості вимушених переселенців ще з 2014 року, також має розгалужену та злагоджену команду волонтерів.

З початку повномасштабного вторгнення громада прихистила понад 3000 внутрішньо переміщених осіб з них  838 дітей.

Станом на 01.12.2024 рік на території громади зареєстровано 1149 внутрішньо переміщених осіб, з них чоловіків 286, жінок 567, хлопчиків 122 та дівчаток 174. Серед зареєстрованих ВПО 16% особи похилого віку та 42 особи із ВПО є особами з інвалідністю.

З числа внутрішньо переміщених осіб:

26,74% дітей (301), із них від 0 до 3 років – 15,76% (46 дітей)

                                                   4 до 6 років – 15,43% (46 дітей)

                                                   7 до 14 років – 55,31% (164 дітей)

                                                   15 до 18 років – 13,5% (40 дітей)

Рішенням міської ради від 18 листопада 2022 року № 897 затверджена "Програма підтримки внутрішньо переміщених та/або евакуйованих осіб у зв’язку із введенням воєнного стану на 2022-2023 роки" та рішенням міської ради від 10 жовтня 2023 № 1271 затверджена "Програма підтримки внутрішньо переміщених та/або евакуйованих осіб у зв’язку із введенням воєнного стану на 2023-2027 роки", метою яких є забезпечення першочергового задоволення потреб внутрішньо переміщених осіб та/або евакуйованих осіб.

Одним з головних завдань, які стоять перед Новоукраїнською ТГ, як громади, що приймає внутрішньо переміщених осіб, є створення комфортних умов проживання для сімей з дітьми. З метою досягнення зазначеної цілі у межах спільного проекту з Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) та Асоціацією міст України в 2022 році на базі філії №1 Новоукраїнського ліцею №6 Новоукраїнської міської ради облаштовано Центр компактного перебування ВПО.

Центр був розрахований на 122 особи, якому станом на 01.11.2022рік проживали 109 ВПО прибулих евакуаційним потягом з Донецької області, серед них 23 дитини.

З 01 вересня 2023 року на матеріальній базі Центру був створений Комунальний заклад ″Новоукраїнський міський центр тимчасового проживання/перебування внутрішньо переміщених осіб″ (далі - Центр), який розпочав свою діяльність з штатною чисельністю 14 осіб.

Центр є закладом з надання соціальних послуг для тимчасового проживання/перебування внутрішньо переміщених осіб, а саме забезпечує створення належних умов для мешканців та надає інформацію з питань соціального захисту населення.

В Центрі проживають особи з числа внутрішньо переміщених, які були направлені евакуаційним потягом до Новоукраїнської міської територіальної громади Кіровоградським обласним штабом з питань ВПО.

Станом на 01.09.2023 року в Центрі проживало 37 осіб, з них:

8 дітей ( дівчат – 5, хлопців – 3);

жінок -17, чоловіків – 12.

Серед них 9 пенсіонерів, 4 особи з інвалідністю та одна багатодітна сім’я.

Станом на 01.12.2024 року в Центрі проживає 40 осіб, з них:

8 дітей (дівчат – 4, хлопців – 4);

жінок -19, чоловіків – 13.

Серед них 14 пенсіонерів, 3 особи з інвалідністю та одна багатодітна сім’я.

В закладі створені умови для життєзабезпечення мешканців, що відповідають вимогам порядку функціонування місць тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 вересня 2023р. № 930.

Будівля комунального закладу облаштована функціонуючими інженерними системами, до яких належать системи електропостачання, опалення, вентиляції, водопостачання та водовідведення. У разі перебоїв у функціонуванні інженерних систем вживаються заходи для поновлення їх роботи та забезпечення альтернативних рішень. Заклад забезпечений генераторами.

Приміщення закладу розділені на місця загального користування (вестибюль, загальний коридор, загальна кухня, санітарно-гігієнічні приміщення, загальна пральня, кімната для сушіння речей, кімната для дітей та зона відпочинку) та облаштовані кімнати, в яких проживають не більше чотирьох осіб.

Мешканцям Центру надано в користування предмети для облаштування кімнат, зокрема ліжко, меблі для зберігання особистих речей, постільні речі (матрац, подушки, ковдри, постільна білизна).

В окремій будівлі закладу облаштована їдальня для приготування та прийому їжі, зберігання продуктів, які обладнані меблями, холодильниками, електричними плитами, мікрохвильовими печами, мультиварками, електричними чайниками, електричними водонагрівачами, пароконвектоматом, мийкою для миття посуду, стелажами для сушіння посуду, що є доступними для всіх мешканців місць тимчасового проживання.

Місце тимчасового проживання облаштовано засобами безперешкодного доступу для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до приміщень закладу, включаючи місця загального користування та кімнати.

Заклад обладнаний пральними та сушильними машинами у достатній кількості та облаштований кімнатою для сушіння речей.

У санітарно-гігієнічних приміщеннях було зроблено капітальний ремонт і замінено двері, вікна, умивальники, унітази, водонагрівачі (бойлери), душові системи та встановлено обладнання для маломобільних осіб.

Центр обладнаний планами евакуації, вогнегасниками, аптечками першої медичної допомоги.

Біля закладу, в радіусі 50 метрів від житлової зони, встановлені сміттєві баки та забезпечено вивіз побутових відходів.

У комунальному закладі наявні скринька для зауважень, скарг та побажань, інформаційний стенд із зазначенням адрес, контактних номерів телефонів, офіційних веб-сайтів екстрених, соціальних служб, закладів охорони здоров’я, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, закладів освіти, соціальної, психологічної, правової допомоги, а також інформація про наявність захисних споруд цивільного захисту в об’єктах нерухомості в безпосередній близькості до місця тимчасового проживання. З метою інформування та для реалізації механізму зворотнього зв’язку з мешканцями закладу створена чат-група у вайбері.

Щомісячно мешканці Центру ознайомлюються з інформацією про житлово-комунальні послуги, які надаються, їх вартістю, тарифами, умовами оплати та обсягами спожитих комунальних послуг.

Не рідше ніж один раз на місяць заклад відвідують медичні працівники для надання медичних послуг мешканцям.

З метою інформування про наявні вакансії та сприяння працевлаштуванню внутрішньо переміщених осіб Центру, налагоджена співпраця з Новоукраїнською філією Кіровоградського обласного центру зайнятості.

Станом на 01.11.2024 року в громаді працевлаштувались 50 внутрішньо переміщених осіб зареєстрованих в громаді.

В громаді налагоджена комунікація з ВПО шляхом створення вайбер – спільноти, де є можливість своєчасно інформування щодо заходів у громаді та надання допомоги.

Для ефективної соціальної інтеграції, зокрема участі у розробці та прийнятті рішень і вирішенні проблем ВПО створено Раду з питань ВПО.

В громаді допомогу ВПО здійснюють разом з благодійними організаціями та волонтерами за такими основними напрямками:

гуманітарна допомога: надання одягу, засобів особистої гігієни, продуктових наборів тощо;

психологічна допомога для дорослих і дітей;

безкоштовний транспорт для людей похилого віку та осіб з інвалідністю;

неформальна освіта, зокрема безкоштовні курси з вивчення української мови.

Аби надати допомогу ВПО максимально швидко та зручно у Новоукраїнській громаді з перших днів повномасштабного вторгнення створений Гуманітарний центр, який діє на базі центру дитячої та юнацької творчості "ЗОРІТ". Волонтерську роботу в центрі проводять працівники виконавчого комітету Новоукраїнської міської ради, Управління соціального захисту та охорони здоров’я, КУ "Новоукраїнський центр соціальних послуг", центру дитячої та юнацької творчості "ЗОРІТ" та бібліотекарі.  

Саме тут нові новоукраїнці отримують продуктові та гігієнічні набори, дитяче харчування та засоби гігієни для дітей, а також можуть підібрати собі сезонні одяг та взуття.

Завдяки співпраці Новоукраїнської громади з Дитячим фондом ООН UNICEF та Асоціація міст України Гуманітарний центр укомплектовано спеціальним обладнанням для розміщення одягу та взуття. Це дозволяє ефективно налагодити процес пошуку потрібних речей, адже весь одяг відсортований (дитячий/дорослий, для хлопчиків/для дівчаток, літній/зимовий тощо) та складений на полицях або розвішаний на стійках-вішаках.

Також у рамках реалізації зазначеного проекту придбано та встановлено додаткове обладнання для швейного цеху – оверлок та дві швейні машинки. Волонтери Гуманітарного центру використовують їх для ремонту одягу, що призначений для ВПО, перед розкладанням його в шафах-органайзерах чи розвішуванням на стійках-вішаках. Також у рамках реалізації зазначеного проекту придбано та встановлено додаткове обладнання для швейного цеху – оверлок та дві швейні машинки.

З початку повномасштабного вторгнення Російської Федерації в Україну службою у справах дітей  Новоукраїнської міської ради було надано 71 статус дітям, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, з числа внутрішньо переміщених осіб.

На обліку у службі перебуває 8 дітей, які опинилися в складних життєвих обставинах з числа сімей внутрішньо переміщених осіб у зв’язку з низьким батьківським потенціалом.

Комунальним закладом "Новоукраїнський міський центр соціальних служб" протягом 2024 року до Новоукраїнського МЦСС надійшло 21 повідомлення щодо сімей/осіб з числа внутрішньо переміщених. В усіх сім’я/особах здійснено оцінку потреб сім’ї/особи, надано психологічну допомогу та проведено інформування щодо соціальних пільг та гарантій осіб з числа ВПО.

Протягом 2024 року отримувачами соціальної послуги соціальна профілактика у Новоукраїнському МЦСС є 6 сімей з числа ВПО, в яких виховується 14 дітей. 1 родині припинено надання соціальних послуг у зв’язку із подоланням складних життєвих обставин.

З 01 квітня 2022 року у Новоукраїнській громаді розпочав роботу Психологічний хаб. Його робота регламентується згідно з розпорядженням міського голови Новоукраїнської міської ради від 29.03.2022 р № 44 "Про організацію психологічного хабу для підтримки населення у воєнний час". За рік роботи хабу індивідуальну, так і групову консультативну допомогу психологів отримали близько 345 осіб, у тому числі тимчасово переміщені особи.

Також розпорядженням Новоукраїнського міського голови від 21.04.2023 року № 65, було створено Психологічний хаб по роботі з особами, що постраждали від повномасштабного військового вторгнення російської федерації в Україну. Станом на 01 листопада 2024 року психологічним хабом надано 153 індивідуальні консультації, з них 89 внутрішньо переміщеним особам (50 з них діти).

Новоукраїнська громада має ще одну локацію для гостей громади, які вимушені були покинути свої домівки через війну.

Ним став Сімейний ХАБ, де облаштовано дві кімнати, в яких сім’ї ВПО можуть у родинному колі та з друзями грати в настільні ігри, переглядати фільми, отримувати консультації психолога, брати участь в майстер класах й тренінгах та головне спілкуватися. При потребі будуть організовані зустрічі із спеціалістами у різних галузях, зокрема щодо юридичної та соціальної допомоги, навчання, перекваліфікація, організація власного бізнесу чи пошук роботи тощо.

У Сімейному ХАБі облаштовано кімнату для проведення настільних ігор, зону для буккросінгу, перегляду фільмів та проведення тренінгів, кімнату для занять з психологом. Відвідувачі Хабу будуть мати можливість приготувати собі чай чи каву.

Але головне, спілкуючись між собою та жителями нашої громади, відчують себе одним цілим з нашою спільнотою новоукраїнців.

17 червня 2024 року почав свою роботу Центр Життєстійкості Новоукраїнської громади.

Центр має вдале розташування, поруч знаходиться стадіон, заклад позашкільної освіти, Новоукраїнська міська рада, Управління соціального захисту та інші важливі установи. 5 хв від центру знаходиться зупинка громадського транспорту, що дозволяє відвідати Центр жителям усіх куточків громади. В Центрі життєстійкості Новоукраїнської громади працює 4 фахівця: Соціальний менеджер, Фахівці з соціальної роботи, Практичний психолог.

За період роботи користь від комплексної послуги з формування життєстійкості отримали більше 2000 жителів громади, з них 75% - жінки, 25% чоловіки. На сьогодні проведено більше 500 заходів, що сприяють формуванню життєстійкості мешканців Новоукраїнської громади. Найбільше в громаді користуються попитом тренінги, які проводять фахівці Центру для жителів громади в тому числі для внутрішньо переміщених осіб, ініціативних груп, установ та організацій, що діють в громаді. Тематика тренінгів: професійне вигорання, ментальна підтримка, самотурбота, нейропсихологія, тренінги з організації груп самодопомоги, усвідомлене батьківство, роль жителів громади у формувані життєстійкості населення та інше.

Фахівці проводять тренінги за спеціалізованими програмами, наприклад Самодопомога+, для установ та організацій, що діють у громаді, зокрема для працівників Сервісного центру ПФУ у грудні. Щотижня фахівці центру проводять консультації індивідуальні та для груп людей, працівників установ громади, сімейні консультації, консультації для батьків школярів, де фахівці з соціальної роботи та психолог працюють над покращенням психологічного буття населення Новоукраїнської громади.

Центр життєстійкості активно працює над власним іміджем та поширенням цінностей між установами та організаціями, які працюють в громаді. За період діяльності було укладено 5 Меморандумів про співпрацю з: Громадською організацією "В єднанні – сила!", Мережею молодіжних просторів 2ROOM, Молодіжним простором "PRO MOLODЬ", Новоукраїнською центральною бібліотекою, Молодіжною радою Новоукраїнської ТГ.

На сьогодні співпраця виражається у спільних заходах, консультуванні команд зазначених установ та організацій, а також послузі перенаправлення за необхідності. Центр і надалі здійснює пошук нових партнерів для ще більш ефективного формування стійкості жителів Новоукраїнської громади. ТОП-заходами Центру життєстійкості є Літня ментальна велопрогулянка, Іграшковий ярмарок, Читанка "Читає тато", Родинні кола та сімейні ігротеки, Школа "Сила батьків", Емоційна вентиляція через кіно.

 

Аналіз анкетування

Анкети "Оцінка потреб внутрішньо переміщених осіб в Новоукраїнській міській територіальній громаді" та "Оцінка потреб у житлі та працевлаштуванні внутрішньо переміщених осіб в Новоукраїнській міській територіальній громаді" з метою опитування зареєстрованих в громаді внутрішньо переміщених осіб були розміщені на офіційному сайті міської ради та поширені через  групу Viber гуманітарного центру та групу Viber "Переселенці". Опитування проводилось з 29.10.2024 по 29.11.2024 року.

В опитуванні щодо "Оцінка потреб у житлі та працевлаштуванні внутрішньо переміщених осіб в Новоукраїнській міській територіальній громаді " взяли участь 62 особи (48 жінок та 14 чоловіків).

За віковою категорією:

Значення

Частота

Відсоток

46-55

21

33.87

56-65

14

22.58

26-35

13

20.97

65 і старше

9

14.52

36-45

3

4.84

18-22

2

3.23

З них 24 особи не перебувають у шлюбі, 24 перебувають у шлюбі, в незареєстрованому шлюбі перебувають 11 осіб та відмовились відповідати 3 особи.

24 особи з опитуваних мають професійно-технічну освіту, 12- вищу, 9- базову середню, 6 – повну загальну, 6 – незавершену вищу, 3 – початкову освіту, освіту не отримували 2 особи.

8 осіб мають 2 неповнолітніх дітей, 6 по 1 неповнолітній дитині, 3 – три і більше, 45 не мать неповнолітніх дітей.

Опитувані перемістились з таких регіонів

Донецька область – 36 (58,06%);

Харківська область –11  (17.74%);

Херсонська область   – 8 (12.9%);

Запорізька область     –2 (3.23%);

м. Київ  – 2 (3.23%);

Луганська область      – 2 (3.23%);

Київська область        – 1 (1%).

З них 46 перемістились в 2022 році, 2 – в 2023 році та 14 в 2024 році.

60 зареєструвались за місцем проживання та отримали довідки ВПО, а 2 проживають без реєстрації.

52 особи проживають в м. Новоукраїнка та 10 в селах громади.

Своє матеріальне становище вони оцінюють наступним чином:

вистачає на харчування, але купувати одяг та взуття вже складно – 42 особам (67.74%);

ледь вистачає на їжу – 10 особам (16.13%);

нам вистачає грошей на їжу, одяг, та ми можемо щось відкладати, але цього недостатньо для покупки таких речей, як, наприклад, холодильник чи телевізор – 9  особам (14.52%);

важко відповісти – 1 особі (1.61 %).

За категоріями:

Фото без опису

45 не планують переїжджати куди-небудь протягом найближчих 6 місяців, 3 планують повернутись додому, 2 планують переїхати в інший населений пункт області, 1 особа - в іншу область в Україні, 1 – в іншу країну, 10 – осіб ще не визначились.

Особи, які планують переїжджати зазначили наступні причини свого переїзду

 

Фото без опису

 

Своїми джерелами доходів вони вказали:

допомога на проживання ВПО – для 23 (37,1%) осіб;

пенсія – 18 (29,035);

заробітна плата – 12 (19,35%);

допомога від близьких – 9 (14,52%);

пенсія по інвалідності – 9 (14,52%);

стипендія – 3 (4,84%);

благодійна та недержавна допомога – 3 (4,845);

пенсія у зв’язку з втратою годувальника – 2 (3,23%);

користуються заощадженнями – 1 особа (1,61%);

3 особи відмовились відповідати.

Наразі вони отримують наступні соціальні виплати, пільги та компенсації:

допомога на проживання ВПО – 36 осіб (58,06%);

не отримують – 23 особи (37,1%);

допомога малозабезпеченим сім'ям – 2 особи (3,23%);

інші –  1 особа (1,61%);

відмовились відповідати – 1 особа (1,61%)

21 особа відповіла, що житло пошкоджене, але документів не мають, в 14 – житло не пошкоджене, в 12 пошкоджене і мають відповідні документи, 15 осіб не мають інформацію про житло.

Щодо отримання допомоги/компенсації за пошкоджене/зруйноване житло

 

Фото без опису

21 особа з опитуваних проживає у житлі, яке надала громада безкоштовно, 14 – в арендованій квартирі/будинку, 14 - у родичів, друзів, знайомих безоплатно/ на умовах оплати комунальних платежів, 5 відмовились від відповіді. 7 осіб зазначили що вони потребують безбар'єрного доступу до житла.

28 осіб (45.16%) зазначили, що потребують державної допомоги у вирішенні житлового питання, 15 (24,19%) – не потребують та 19 (13,65) важко відповісти.

Опитувані зазначили наступні прийнятні для них типи допомоги щодо вирішення житлового питання

Фото без опису

Від 35 до 41 особи не знають про державні житлові програми, які дають можливість забезпечення їх житлом. 

9 осіб перебувають на обліку з фонду тимчасового житла, 2 осіб на звичайному (для осіб, які потребують покращення житлових умов), інші не плануєте ставати на квартирний облік через наступні причини

 

Фото без опису

 

Ситуація в сфері зайнятості опитувані описують наступним чином.

 

Фото без опису

 

Причинами безробіття 13 осіб зазначили стан здоров’я, 4 – мають доглядати за дитиною чи іншим членом родини, 4 ведуть домашнє господарство, 12 особам – важко зазначити причину безробіття.

Щодо потреби в отриманні освітніх послуг:

потреба у курсах з отримання додаткових знань та навичок (володіння комп'ютером, графічний дизайн, шиття чи підвищення кваліфікації тощо) – 9 осіб;

потреба у професійно-технічній освіті – 1 особа;

потреба у вищій освіті – 1 особа;

не потребують – 45 осіб;

не визначились – 9 осіб.

Зміни професії потребують 6 осіб.

17 осіб звертались до служби зайнятості. Причина ми не звернення до служби зайнятості зазначили:

7 (11,29%) - не вірять, що там допоможуть;

2 (3,23%) - дуже незручно добиратися до служби;

1 (1,61%) - не знають, куди і як звертатися;

1 (1,61%) - немає всіх необхідних документів;

1 (1,61%) - немає часу, це довго.

Труднощі з якими вони зіткнулися під час пошуку роботи

12 (19,35%) особам - пропонують дуже низьку оплату праці;

9 (14,52) осіб - не працевлаштовують через вік;

8 (12,9%) - немає вакансій за їх спеціальністю;

5 (8,06%) осіб - не можуть працевлаштуватися, бо немає з ким залишити дитину;

5 (8,06%) особам - пропонують лише некваліфіковану роботу;

4 (6,45%) особам - пропонують роботу далеко від мене (в іншій громаді);

1 (1,61%) особу - не працевлаштовують через приналежність до ВПО.

В опитуванні по анкеті "Оцінка потреб внутрішньо переміщених осіб в Новоукраїнській міській територіальній громаді" взяли участь 56 осіб ( 42 жінки та 14 чоловіків).

За віковою категорією:

 

Фото без опису

 

24 особи не перебувають у шлюбі, 24 перебувають у шлюбі, в незареєстрованому шлюбі 11 осіб та відмовились відповідати 3 особи.

24 особи з опитуваних мають професійно-технічну освіту, 12- вищу, 9- базову середню, 6 – повну загальну, 6 – незавершену вищу, 3 – початкову освіту, освіту не отримували 2 особи.

8 осіб мають 2 неповнолітніх дітей, 6 по 1 неповнолітній дитині, 3 – три і більше, 45 не мать неповнолітніх дітей.

26 осіб не перебувають у шлюбі, 25 перебувають у шлюбі, в незареєстрованому шлюбі 4 осіб та відмовились відповідати 1 особа.

15 осіб з опитуваних мають професійно-технічну освіту, 14- вищу, 14- базову середню, 6 – повну загальну, 5 – незавершену вищу, 3 – початкову освіту, освіту не отримували 2 особи, незавершену освіту- 2 осіб.

8 осіб мають по 1 неповнолітній дитині, 4 по 2 неповнолітніх дітей, 2 – три і більше, 42 не мать неповнолітніх дітей.

Опитувані перемістились з таких регіонів

Донецька область – 31 (55,36%);

Харківська область –4  (7.14%);

Херсонська область   – 3 (5.36%);

Запорізька область     –9 (16,07%);

м. Київ  – 2 (3.57%);

Одеська область – 2 (3.57%);

Луганська область      – 4 (7.14%);

Миколаївська –  1 (1,79%).

З них 42 (75%) перемістились в 2022 році, 3 (5,36%) – в 2023 році та 10 (17,86%) в 2024 році.

Усі 56 осіб зареєструвались за місцем проживання та отримали довідки ВПО.

43 (76,79%) особи проживають в м. Новоукраїнка та 13 (23,21%) в селах громади.

За категоріями в опитуванні взяли участь:

 

Фото без опису

 

Своє матеріальне становище вони оцінюють наступним чином:

вистачає на харчування, але купувати одяг та взуття вже складно – 34 (60.71%) особам;

ледь вистачає на їжу – 15 (26.79%) особам;

нам вистачає грошей на їжу, одяг, та ми можемо щось відкладати, але цього недостатньо для покупки таких речей, як, наприклад, холодильник чи телевізор – 4  (7.14%) особам;

важко відповісти – 2 (3.57 %) особам;

1 особа може купувати деякі дорогі речі (як, наприклад, телевізор чи холодильник), але ми не можемо дозволити собі все, чого бажаємо. На квартиру, машину треба відкладати.

Житлом наразі задоволені 33(58,93%) особи, незадоволені – 21 (37,5%) особа

Щодо забезпеченості харчуванням задоволені 37(66,07%) осіб, незадоволені 18 (32,14%) осіб.

Основними джерелами їх доходів є:

Фото без опису

 

Коштів на одяг та взуття вистачає 28 особам (50,0%), не вистачає – 27 (48,21%) особам.

32 (57,14%) особи мають можливість самостійно придбати засоби санітарної гігієни, а 23 (41,07%) особи не мають такої можливості.

28 (50,0%) опитуваних не можуть самостійно придбати предмети побуту (техніка, постільна білизна тощо) та 23 (41,07%) осіб потребують допомоги в придбанні ліків.

41 (73,21%) особа задоволені наданням медичної допомоги в громаді та 37 (66,07%)  осіб задоволені в надані соціальної допомоги (соціальні послуги, виплати).

31 (55,36%) осіб задоволені щодо надання психологічної допомоги, 15 (26,79%) не потребують такої допомоги, а 10 (17,86%) осіб - незадоволені.

25 (44,64%) осіб задоволені щодо надання правової допомоги, 13 (23,22%) не задоволені та 18 (32,14%) не мають такої потреби.

Близько 90,0 % опитуваних, які потребують освітніх послух задоволені щодо надання їх в громаді.

35 (62,5%) осіб задоволені в отриманні адміністративних послуг (видача паспорту, довідок, документів на землю тощо) в громаді, 9 (16,07%) - незадоволені та 12 (21,43%) не потребують таких послуг.

26 (46.43%) опитуваних не потребують працевлаштування, 14 (25%) не задоволенні щодо надання в громаді послуги з працевлаштування.

Опитувані також зазначили інші незадоволені потреби:

 

Значення

Частота

Відсоток

Гігієна, одяг, взуття

2

3.57

Проблеми з харчуванням

1

1.79

Тяжко з продуктами і побутовою хімією Значення

1

1.79

Грошова допомога на опалення

1

1.79

Мало гуманітарки

1

1.79

Нема здоров'я

1

1.79

Відсутність централізованого водопостачання та каналізації

1

1.79

Гуманітарна допомога, відсутність місць де можна помитися

1

1.79

Погана екологія

1

1.79

Пільговий проїзд в громадському транспорті

1

1.79

Низька заробітна плата

1

1.79

Не вистачає коштів на придбання твердого палива

1

1.79

Допомога на дрова

1

1.79

Незадовільна робота громадського транспорту, старі маршрутки, висока вартість проїзду, недотримання графіку руху

1

1.79

Гігієна, взуття

1

1.79

Операцiя молочноi залози,хiмiя терапiя

1

1.79

Чишко валентина

1

1.79

Працевлаштування

1

1.79

 

39 (69.64%) не планують переїжджати куди-небудь протягом найближчих 6 місяців.

Особи, які планують переїжджати зазначили наступні причини свого переїзду:

 

Фото без опису

 

3 (5,36%) з опитуваних стикалися, за їхнім відчуттям, з упередженим ставленням до них, як до переселенців у громаді при отримані послуг (1 особа при працевлаштуванні, 1-при наданні правової допомоги та 1 – при отриманні соціальної послуги).

21 опитуваний (37,5%) хотіли б брати участь у життєдіяльності громади та приймати рішення щодо її розвитку з них 13 (23.21%) вже беруть участь.

46 (82,15%) оцінюють діяльність місцевої влади щодо вирішення проблем ВПО, як добре, а 3 особи (5,46%) оцінили, як погано.

Інформацію щодо можливостей для переселенців вони отримують через:

Фото без опису

ВИСНОВКИ

 

Оцінка потреб ВПО щодо рівня їхньої задоволеності дозволить прийняти адресні управлінські рішення, спрямовані на задоволення найактуальніших потреб ВПО, на розв’язання найбільш гострих проблем, в нинішніх умовах з метою повноцінної інтеграції ВПО у громаду.

Внутрішньо переміщені особи поінформовані про інструменти соціального захисту, які їм надає держава. При цьому більшість інформації для отримання послуг та задоволення власних потреб вони отримують через соціальні мережі, під час спілкування та обміну інформацією з іншими ВПО, які переїхали в цю ж місцевість, завдяки органам соціального захисту на місцях.

Як засвідчили результати опитування нагальними потребами внутрішньо переміщених осіб є житло. Потреба у забезпеченні житлом задовольняється не в повному обсязі (58,93%). Найкраща ситуація спостерігається у задоволенні потреб ВПО щодо отримання ними соціальної підтримки.

Досить високий рівень ефективності та відповідності потребам ВПО у сфері освіти (90,0%), зокрема:

1) забезпечення безкоштовним харчуванням дітей, які навчаються у дошкільних, загальноосвітніх закладах;

2) влаштування дітей ВПО у дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади.

Актуальними визначено також задоволення потреб у працевлаштуванні й трудовій реалізації, в гуманітарному забезпеченні, в медичній допомозі, лікуванні та реабілітації.

Результат опитування показав, що задоволення потреб ВПО у працевлаштуванні, достатньому рівні доходів, підприємницькій та трудовій реалізації є низьким.

Недостатньою на думку ВПО є задоволення ними потреб у правовій підтримці та допомозі.

Найбільш базова потреба ВПО, яка посилює їхню життєстійкість та найбільш ефективною є надання гуманітарної допомоги. Наразі ця потреба не задоволена.

В громаді з перших днів війни надавалась підтримка ВПО в частині забезпечення базових потреб у житлі, продуктах харчування, засобів гігієни тощо. Наразі відсутні пропозиції благодійників щодо надання допомоги.

В громаді здійснюються заходи із соціальної інтеграції ВПО до життя, а саме сприяння в реалізації їх прав у отриманні адміністративних, медичних, освітніх, соціальних послуг однак жодна група потреб не задовольняється практично повністю

Рівень соціалізації ВПО в громаді – достатній, близько 72,6 відсотків опитаних схиляються до обрання Новоукраїнської громади для постійного проживання. В цілому, процес інтеграції ВПО в громаду є досить комплексним питанням, що включає в себе ряд напрямків життєдіяльності. Однак, питання забезпечення житлом і сприяння працевлаштування ВПО є одними із першочергових та потребують як найшвидшого вирішення. При цьому, важливо розуміти, що нові жителі в громаді, це нові можливості для розвитку, адже найбільш цінний ресурс – це люди.

 

 

 

Начальник управління                                                                                   Тетяна ОЛЕФІРЕНКО